دوستان

۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

مرثیه‌ای برای نابودی یک لهجه

تاسف باراست که حتی در خانواده ما هم که همه‌مان لهجه گیلکی را بلد بودیم و هستیم، نسل بعد از ما دیگر توانایی سخن گفتن با این لهجه را ندارد واین گونه است که تا چند سال دیگر باید فاتحه‌ی لهجه‌ی گیلکی را خواند، این لهجه نابود می‌شود تا استهزاء کنندگان سرخوش از موفقیت خود به دنبال لهجه و فرهنگ دیگری بروند.
خدا لعنت کند شمایانی را که لهجه‌ی اصفهانی را شیرین خواندید و به تمسخر لهجه گیلکی پرداختید.
آری با شما هستم که تاریخ و فرهنگ قومی را با نیشخندتان به نابودی کشاندید. خدا نابودتان کند

26 comments:

اُغلن کبیر گفت...

خدا همه‌ی لهجه‌ها را حفظ کند.

Unknown گفت...

خداییش لهجه گیلکی خیلی سخت تر از اصفهونیه...
و به صورت مزخرفانه ای جهان به سوی سادگی پیش میرود

شوفر گفت...

تی بلا می سر :)
افتوئه سنگینه...جور گیته منم...اهه بوگو...شو خوته منم...اهه بوگو...

پناهنده گفت...

دوست گرامی شما برای پابرجایی این لهجه از خود و فرزندتان شروع کنید و باب اشاعه این فرهنگ را نیز باز کنید....

باشد خداوند یاریتان کند.
@};-

یک‌بارگی گفت...

می‌دونی مهندس؛ نه این‌که تاثیر نداشته‌بشه اصلن، اما خیلی هم مربوط به این تمسخرها نیست. مثلن ترکی رو ببین. نمی‌گم تاثیر نداره، ولی این اتفاق بیشتر از اون که متاثر از تمسخرها باشه، داره از حرکت جهانی به سمت تک‌زبانه شدن تاثیر می‌گیره. یعنی الآن مردم ترجیح می‌دن بچه‌شون از همون سنین پایین یه زبان خارجی (بیشتر انگلیسی) یاد بگیره تا تلاش کنن لهج‌ی آبا و اجدادی‌شون رو یاد بچه بدن.

لهجه‌ی ما هم که هیچ تمسخری توش نیست داره همین بلا سرش میاد. حتا ترکی که هم از لهجه خیلی فراتره و کاملن "زبان"ئه، هم مردم‌اش تعصب عجیبی دارن روی انتقال فرهنگ‌شون به دیگران (و به خصوص بچه‌هاشون) توی ایران نسل-به-نسل داره کم‌رنگ می‌شه. اگه کشورهایی نبودن که ترکی صحبت کنن می‌شد حدس زد اون هم به زودی بره به سمت نابودی.

یک‌بارگی گفت...

ترکی رو عمدن توی هر دو قسمت حرف‌ام مثال زدم که هم بگم با توجه به تمسخرها (که اتفاقن برای اون از بقیه خیلی بیشتر هم هست) مقاومت کرده؛ هم از طرفی بگم اون هم در دراز مدت داره کم‌رنگ می‌شه.

حیاط خلوت گفت...

فکر نمی‌کنم خیلی ربطی به تمسخرها داشته باشه پنگول.
تمسخر برای تمام اقوام هست توی مملکت ما، متاسفانه.
اون هم به این خاطر که یک فرهنگ به غلط برتر و اکمل دونسته شده، و هر کسی خارج ازون اُمّل.
فکر می‌کنم به همین خاطره که خانواده‌ها از همون اول دوست ندارن که بچه‌هاشون با لهجه حرف بزنن تا برچسب شهرستانی و امل و دهاتی و فلان رو نخورن.

پدربزرگ و مادربزرگ من از سمت مادری هر دو از روستاهای لاهیجان بودن که بعد از ازدواج اومدن تهران. و با اینکه هر دو لهجه و گویش گیلکی رو کامل داشتن همیشه، هیچ کدوم از بچه‌هاشون قادر به حرف زدن نیستن. اونم چون از همون ابتدا پدرشون قدغن کرده بوده توی خونه مادر باهاشون گیلکی حرف بزنه. این قضیه در مورد نوه‌ها و خود ما هم تکرار شد. مادر منم نذاشت من لهجه جنوبی رو بگیرم مثلاً. حتی یادمه خاله‌هام می‌گفتن شناسنامه‌شو هم بیار تهران بگیر که بوشهری نشه تا آخر عمر!!!!

همچین طرز تفکر داره به قومیتها و اصالتها ضربه می‌زنه

فندق 70 کیلویی گفت...

مهندس جان . تا جایی که من ِ میدونم گویش محسوب میشه و جزو گویش های اصیل و قدیمی ایرانی هم هست . مهمترین دلیلش هم خود افراد اون خطه هستند که وقتی تحصیل میکنند دیگه زبان رسمی رو میپذیرند و یک جورهایی عارشون میشه مثل قدیم صحبت کردن. حفظ یک لهجه، زبان ، گویش باید به دست خود متکلم های اون باشه. اگر نه من و امثال منی که هاج و واج زل میزنیم و یک کلمه سر در نمیاریم ، کاری نمیتونیم بکنیم.
یادمه یکجا رفتیم مهمونی خانمش منو برد چوچاق بچینه برام. فارسی حرف نمیزد. همون گیلکی بود. مال طاهر گوراب. بعد من جواب حرف هایش بله میگفتم. یک جا دیدم که هاج و واج موند و دیگه حرف نزد. بعدا فهمیدم پرسیده شما از اینجا ها بدت میاد! منم گفتم بله! لول!:))

سراب ساز سودا ستیز گفت...

سخت میگیری برادر من. خب معلومه که باید بچه بدون لهجه صحبت کنه. اما این دلیل نمیشه که لهجه خودش رو یاد نگیره. حالا من نمیدونم کجا هستی شما، اما اگه کسی تو تهران هست معنی نداره که بخواد به بچه لهجه محلی یاد بده که بچه با اون بیاد حرف بزنه. اما حق با توه، باید لهجه و زبان خودش رو هم بلد باشه. حالا سخت میگیری واسه این بود که این وسط اصفهانیها چیکاره هستن برادر من ؟ (من نه اصفهانی هستم نه گیلکی). دیگه نفرین داره. شما نذار این اتفاق بیوفته. فحش نده. نذار. هر کس هم مسخره کرد لهجه ها رو خیلی الاغه اصلا.

miss گفت...

خوب همه لهجه ها با ارزشن
ترکی گیلکی
من که عاشق لهجه گییییلانم

جادوگر گفت...

بابا تو همون خارجش که خیلی خارجه آمریکاییا و بقیه، اسکاتلندیا و بریتش‎‏ها رو مسخره میکنن به خاطر لهجه‏شون ... پس اونا خیلی پوست کلفت بودن که تا الان ادامه دادن و دووم آوردن با اون لهجه؟!

این به خود اون طرف برمیگرده اگر واقعاً از تحقیر شدن می‏ترسه و براش مهمه خب خودش داره انتخاب می‏کنه

همه جا این چیزا هست، مختص ایران نیست

جادوگر گفت...

اگه به من باشه میگم تمام دنیا به یه زبان و یه لهجه صحبت کنن ... این از همه چیز بهتره ، البته این فقط نظر منه!

ارغوان گفت...

آقا من توجه کردم که شما به بلاگ من توجه کردید
کمتر خاک می‌خوره انگار
خواستم مراتب تشکر خودمو اعلام کرده باشم...

بابالنگدراز پنج‌فوتی گفت...

به نظر من نژادپرست‌ترین مردم ایران تهرانی‌ها هستند که دست بر قضا بی‌اصالت‌ترین مردم ایرانم هستند و همین که ایران رو به دو قسمت "تهران" و "شهرستان" تقسیم کردند خودش گویاست... اکثرا هم اینا مردم شهرهای دیگه رو به سخره می‌گیرند... همه لهجه‌ها محترمند. من که لهجه گیلکی رو بیشتر از اصفهانی دوست دارم. لهجه کرمانشاهی هم جالبه... در کل هر گویشی و هر فرهنگی باس زنده نگه داشته شه

2nya گفت...

والا حقیقتش گیلکی و اصفهانی و یزدی و شیرازی و ...همش با هم داره از بین میره. یعنی کلا لهجه داره ازی بین میره تو ایران. ربطی به شیرینی و غیر شیرینی هم نداره
حقیقت اینه که ما فرهنگمون بدجوری ضعیفه. مسخره کردن اصلا انگار جزوی از اخلاق هممون شده. من یادم نمیره روز اول دانشگاه، یکی از بچه ها یهو با لجه ی غلیظ اصفهانی یه چیزی پرسید از ته کلاس بعد همه زدن زیر خنده وبرگشتن نگاش کردن. اونم کجا؟مشهد که باز کل ایران لهجشونو مسخره می کنن!
این آدم دیگه صداش در نیومد. بعد از ترم دوم هم که درومد، دیگه لهجه نداشت!
وضعمون خرابه آقا، خرابه.

Gistela گفت...

:(

اردیبهشتی ته نشین شده گفت...

من خاله پدریم کلا گیلکی حرف میزد، کاری هم نداشت که ما میفهمیم یا نه.اینقدر ماه و نازنین بود که ما ناخوداگاه این زبون رو (گویش) یادگرفتیم که حرف ها و داستان هاش رو بفهمیم.اونم به خاطر اینکه اونم تهران بود و رابطه خیلی نزدیکی با ما داشت(جای مادر پدرم به حساب میومد)ولی اصلا نمیتونیم حرف بزنیم.فعل و لغت کم میاریم.
اگه تو تهران باشی و خودت و بقیه خانواده(پدرو مادر بزرگ) هم تو خونه فارسی حرف بزنید، خب دیگه بچه هیچ راهی براش نمیمونه که بخواد یاد بگیره.

اینو قبول ندارم که مسخره کردن یا عزیز بودن یه گویش باعث از بین رفتن یه گویش دیگه میشه.

به امید روزی که همه گویش ها کنار هم بدون مسخره کردن هم دیگه قرار بگیرن.
تی بلا می سر ، نفرین هم نکن

وارش گفت...

آئو برار جان چرا دکفتی شووند کله !! ائو من تا جان دارم ا زبانه تبلیغ کونم هر جا دو تا رشتی بدینم رشتی حرف زنم تازه می برار زا هم الان سه سال داره کلی گیلکی فارسی خوره حرف زنه مثلا زیاد انه اذیت بکونی گه می سرفیدا بشو بمیر

زشت گفت...

گویش گیلکی بسیار گوش نوازه و منم کم شمالی دیدم که بی لهجه حرف بزنه!اتفاقا من احساس می کنم تو نسل جدید لهجه ها دارن احیا می شن.مردم دیگه نگاهشون به لهجه ها تغییر کرده و با لهجه صحبت کردن رو بی کلاس نمی دونن و به بچه هاشون هم آموزش می دن

ماهك گفت...

وقتي مي بينم فرهنگ واصالت اين كشور به اين سادگي به باد رفت و كك مان هم نگزيد.
گويش و لهجه كه جاي خود.
ما داريم تحليل مي رويم و خيالمان نيست كه براي نسلهاي بعد از اين همه ي ايران چي مي ماند.

ناشناس گفت...

مسخره گر سخت کیفر میشود.

ماهك گفت...

مرثيه بخوان بنام اين كشور
زخي كه عمقش در بي خيالي ما گم شده

امبل گفت...

یعنی میگی بگذارمش کنار؟
اخه نمیشه
میشه بیای یه جایی که بشه حرف زد؟

م. گفت...

من هم خیلی تاسف میخورم که نمیتونم به لهجه اجدادم صحبت کنم. بدتر از اون اینکه حتا وقتی بقیه هم بختیاری صحبت میکنن متوجه نمیشم. این یعنی اینکه آخرین حلقه ارتباط من و شما با فرهنگ آبا و اجدادیمون هم از بین میره و معلوم نیست داریم به چی تبدیل میشیم.

مريم گفت...

يه كم هم تقصير خود بي غيرتمونه! همه نه
ولي خيلي ها اصليت شون يادشون نمياد

کله گنده گفت...

مهندس ناراحت نباش! اما خب هر کسی باید خودش دست به کار بشه دیگه! یکی از دلایلی که ترکا همه ترکی بلدن همینه دیگه! هر جا دو تا هم زبون به هم برسن شروع می کنن ترکی حرف زدن! حتی اگه وزیر باشه و آبدارچیش!
اما ما شمالیا نه :(

ارسال یک نظر